Konijnen vaccinatie voorjaar-zomer 2018 (LET OP: laatste ent-moment voorjaar bekend!)

VACCINATIE KONIJNEN

Wanneer en waarom moet ik mijn konijn laten vaccineren?

De gezondheid van uw konijn begint bij de basis. Met een goed onderkomen, de juiste voeding en tijdige vaccinatie voorkomt u al veel problemen.

Konijnen laten niet altijd direct zien dat ze ziek zijn. Het is daarom belangrijk dat u uw konijn tijdig laat vaccineren tegen een aantal ziekten. Twee ziekten zijn vooral erg gevaarlijk voor uw konijn: Myxomatose en het Viraal Hemorrhagisch Syndroom (VHS). U kunt uw konijn gelukkig tegen deze zeer besmettelijke, dodelijke ziekten laten vaccineren

In december 2015 zijn vanuit diverse delen van het land, waaronder ook in de provincie Groningen, meldingen geweest over acute sterfte onder konijnen. Het gaat hier om wilde en tamme konijnen. Verschillende van deze konijnen zijn onderzocht en uit dit onderzoek blijkt dat de dieren zijn gestorven als gevolg van de konijnenziekte VHS, ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd. Het ging hierbij om een nieuwe variant van het virus, namelijk het RHD-2-virus. Deze variant kwam tot vorig jaar voornamelijk voor in Frankrijk, maar nu dus ook in Nederland.

konijn en jongen vaccinatie

Besmetting met het virus VHS of RHD

Uw konijn kan geïnfecteerd raken met het Viraal Hemorrhagisch Syndroom (VHS) als hij in aanraking komt met de ontlasting, de urine of het speeksel van een besmet dier. Besmet voer kan het virus dus ook verspreiden! Bijvoorbeeld dus door het geven van geplukte blaadjes groen uit weiden waar besmette wilde konijnen voorkomen. En ook via uw schoeisel, als u op gras loopt waar zieke wilde konijnen lopen. Tot slot kunnen ook verschillende insecten de ziekte verspreiden.

Het RHD-virus is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia’s en andere knaagdieren.

Symptomen van VHS of RHD

In veel gevallen worden er door een eigenaar geen ziekte verschijnselen waargenomen maar wordt het konijn dood aangetroffen. In andere gevallen zijn er symptomen van koorts, niet eten, sloom, benauwdheid en bloederige uitvloeiing uit neus of anus. Er is geen behandeling voor deze ziekte. Bij de nieuwe variant verloopt de ziekte meestal trager en worden bovenstaande symptomen wel vaak waargenomen.

Vaccin tegen RHD – 2

Om te voorkomen dat een konijn ziek wordt van een besmetting met het RHD-virus, wordt geadviseerd het konijn eenmalig jaarlijks te vaccineren met het vaccin Nobivac Myxo-RHD®. Dit vaccin geeft een goede bescherming tegen myxomatose en de klassieke variant van het RHD-virus (RHD1). Belangrijk om te weten is dat het vaccin Nobivac Myxo-RHD® geen bescherming biedt tegen het RHD2-virus en daarom moeten konijnen gevaccineerd worden met Cunipravac Variant®.  Om een goede bescherming te geven tegen het RHD2-virus moet, als het konijn voor het eerst wordt gevaccineerd , de vaccinatie na 4 tot 6 weken herhaald worden (booster). De bescherming houdt een half jaar aan. Een konijn moet dus daarna half jaarlijks hiermee gevaccineerd worden. Een combi vaccinatie met Nobivac Myxo-RHD® en Cunipravac Variant® is ook mogelijk!

Verspreiding beperken

Hoewel een vaccin dat bescherming biedt tegen RHD2 beschikbaar is, blijft het belangrijk om maatregelen te nemen om besmetting en verspreiding van de ziekte zoveel mogelijk te voorkomen:

•   Ruimtes waar mogelijke besmette konijnen zijn geweest dienen gedesinfecteerd te worden.
  •  Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn.
  •  Voorkom direct contact van uw konijn met konijnen uit het wild. Als er wilde konijnen in de buurt voorkomen van uw huis kunt u overwegen om uw konijn (tijdelijk) binnen te huisvesten.
  • Neem geen zieke konijnen uit het wild mee naar huis.
  • Goede (hand) hygiëne is belangrijk. Was uw handen extra goed met water en zeep voor en na het voeren en verzorgen van uw konijn.
  • Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Laat uw konijnen in ieder geval niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.
  •  Aangezien stekende insecten ook een rol kunnen spelen in de verspreiding, kan een goede insectenbestrijding ook bijdragen aan vermindering van het risico.

konijnen in gras, contact

Vaccinatie op de praktijk of bij de Dierenspeciaalzaak de Jumper te Stadskanaal.

Vanwege de korte houdbaarheid na het aanprikken van het nieuwe RHD -2 vaccin kunt u uw konijn enkel laten vaccineren op de speciale konijnenspreekuren. Hierbij is ook rekening gehouden met de eventuele herhaling van de vaccinatie. De speciale konijnenspreekuren in 2018 zijn: donderdag 31 mei en donderdag 18 oktober tussen 19.00 en 20.00 uur!

Donderdag 31 mei is het laatst geplande moment van dit voorjaar, hierna komt enkel nog donderdag 18 oktober voor de halfjaarlijkse herhaling.

Voor enkel de vaccinatie tegen Myxomatose en RHD-1 kunt u het gehele jaar terecht op de praktijk of op de donderdag avond tussen 19 en 20 uur in de Jumper te Stadskanaal. Dit bij voorkeur op afspraak!

De kosten voor deze vaccinaties zijn:

• Myxomatose inclusief RHD-1 (op de praktijk): € 25,00 per vaccinatie
  • Myxomatose inclusief RHD-1(bij de Jumper): € 15,00 per vaccinatie
  • RHD-2: € 10,00 per vaccinatie

De konijnen die op de praktijk gevaccineerd worden krijgen ook een volledige check. Hierbij wordt naar de algehele lichamelijke conditie gekeken, maar ook naar de huid, vacht, nagels en het gebit. Eventueel worden de nagels geknipt. Tijdens het konijnenspreekuur bij de Jumper worden de konijnen enkel gevaccineerd.